Kesällä 2014 nautiskelijat suuntasivat omalla autolla Eurooppaan. Tuolloin  tuntui, että oikeita käytännönläheisiä vinkkejä ja kokemuksia oli aika vähän saatavilla, joten tässä tarvittavia vinkkejä Euroopassa autoileville.

venetsia

Nautiskelijoiden Euroopan retki kesti kolme viikkoa ja kolmessa viikossa ehti pisimmillään Venetsiaan asti. Reitti oli seuraavanlainen: Helsinki – Tallinna (Viro) – Kaunas (Liettua) – Krakova (Puola) – Bratislava (Slovakia) – Wien  (Itävalta) – Salzburg (Itävalta) – Canazei (vuoristokylä Italiassa) – Treviso (Italia) – Venetsia (Italia) – Lecco (Comojärvi Italia) – Reims (Ranska) – Epernay (Ranska) – Luxemburg – Frankfurt (Saksa) – Koplenz (Saksa) – Köln (Saksa) – Hampuri (Saksa) – Jönköping (Ruotsi) – Tukholma (Ruotsi). Tällainen tahti tarkoittaa käytännössä sitä, että pysähtyy pääasiassa yhdeksi yöksi kuhunkin paikkaan. Reissuun mahtui myös kahden yön pysähdykset Krakovassa ja Trevisossa sekä kolmen yön pysähdys Comojärvellä Leccon kylässä. Ajokilometrejä kertyi noin 7000.

viinikoynnos

Ajomäärät per päivä voivat Euroopan reissulla vaihdella suurestikin. Silloin kun haluaa oikeasti siirtyä paikasta toiseen, noin 800 kilometriä päivässä ei ole matka eikä mikään. Kuitenkin kannattaa välissä olla myös sellaisia 100–300 kilometrin päiväsiirtymiä. Usein on näppärää toimia niin, että syö aamupalan hotellilla, nappaa lounaaksi jotain pientä matkan varrella olevista supermarketeista (Euroopassa esim. Lidlejä löytyy lähes joka kulmasta) ja sitten nauttii rauhassa illallisen kohdekaupungissa. Näin iltapäivälle jää aikaa kohteisiin tutustumiseen ja illallisella voi sitten rauhassa nauttia lasillisen, jos toisenkin viiniä.

Durnstein

Monet puhuvat Via Baltican huonosta kunnosta ja Puolan heikoista teistä. Eivät ne nyt niin huonossa kunnossa ole. Kannattaa vain katsoa, että navigaattorissa on asetukset kohdillaan (ja välillä kääntää katse ihan perinteiseen karttaan), jotta ei päädy ajamaan Puolan läpi pieniä teitä pitkin, jolloin matkaan saa kulumaan kohtuuttomasti aikaa, kun joutuu ajamaan noin kolmeakymppiä jokaisen pikkukylän kohdalla.

Polttoainettahan tälläisella reissulla luonnollisesti kuluu, nautiskelijoilla dieselin muodossa. Dieselin hinta vaihteli Puolan 1,24 €/l ja Italian 1,73 €/l välillä. Majoitus heinäkuussa sellaisissa perustason hotelleissa oli puolestaan aina jotain viidenkympin ja yhdeksänkympin välillä.

välipala

Ehdottomia plussapuolia siinä, että matkustaa omalla autolla Eurooppaan on se, että nautiskelija voi shoppailla mielin määrin välittämättä siitä, kuinka paljon tavaraa mahtuu matkalaukkuun. Samalla reissulla näkee myös huikean määrän erilaisia kohteita, ja ehkä jopa sellaisiakin, joita ei etsisi käsiinsä, jos olisi lentämällä liikenteessä.

kirkko

Vinkkivitoset kun haluat lähteä omalla autolla Eurooppaan:
  1. Osta ehdottomasti itsellesi Autoliiton Autoillen Euroopassa kirja. Tämän kirjan avulla tietää, mitä asioita missäkin maassa tulee ottaa huomioon, ja tätä onkin hyvä lukea aina rajalla maan vaihtuessa.
  2. Kolmessa viikossa ehtii hyvin esimerkiksi Italiaan saakka. Viro, Latvia ja Liettua kannattaa ajaa nopeasti läpi, se tapahtuu helposti yhden päivän aikana.
  3. Hotellit voi varata vasta edellisenä iltana seuraavan päivän kohteeseen ja tämä on mahdollista myös heinäkuussa. (Nautiskelijoilla oli varalta teltta mukana, jos hotelliyö olisi jäänyt saamatta, mutta näin ei koskaan käynyt.)
  4. Kolmen viikon matkalle on hyvä ajoittaa myös yksi vähän pidempi parin kolmen yön pysähdys mieluissa kohteessa, jotta reissu ei mene aivan ajamiseksi.
  5. Koska Saksan lautat ovat kesäaikaan kovin kalliita, nautiskelija suosittelee menemään laivalla yli Tallinnaan ja takaisin tullessa ajamaan Tanskan ja Ruotsin läpi ja käyttämään esimerkiksi Tukholma-Turku-lauttoja paluumatkalla.

Suositukset kaikista ihanista kohteista Euroopassa tulevat sitten myöhemmissä postauksissa. Stay tuned ja esitä toiveita!